پنجشنبه نهم فروردین ماه

ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا با تغییر برخی نگرش‌های اجتماعی توسعه می‌یابد

رییس هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه همچنان برخی نگرش‌های متفاوت اجتماعی امکان توسعه ورزش بین گروه‌های زیر مجموعه این هیات را با مشکل مواجه کرده، گفت: لازم است مسوولان هیات ورزشی به طور مستقیم در نشست‌های کمیته بیماران خاص استان‌ها حاضر شوند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا، محترم مردانیان افزود: وقتی صحبت از ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا به میان می‌آید مهم بعد قهرمانی و دست یافتن به نشان مسابقات نیست بلکه هدف اصلی استفاده از ورزش به عنوان یک اصل سلامت محور برای این گروه از افراد است اما همچنان در ارزیابی این هیات ورزشی و تقسیم اعتبارات و امکانات، ملاک‌هایی چون آمار مدال‌ها و حضور در مسابقات در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر ورزشکاران مبتلا به بیماری‌های خاص و یا گیرندگان عضو پیوندی تمایلی به شناخته شدن در ورزش قهرمانی ندارند، تصریح کرد: از این رو عمده تلاش هیات ورزشی آن است که بتواند به نوعی زمینه ارتقا سلامت و نشاط را برای این افراد با ایجاد فضاهای مناسب ورزشی با تمرکز بر گسترش بعد همگانی ورزش فراهم کند.

مردانیان یادآور شد: تعداد افرادی که به عنوان بیماران خاص و پیوند اعضا به سمت ورزش گرایش دارند بسیار اندک است که جذب افراد بیشتر نیاز به برنامه‌های جذاب و متنوع دارد اما به دلیل آنکه هیات توان مالی بالایی نداشته و دیگر هیات‌های ورزشی نیز همراهی چندانی ندارند به سختی می‌توان همین تعداد کم ورزشکار جامعه بیماران خاص و پیوند اعضا را به ادامه راه امیدوار کرد.

رییس هیات بیماران خاص و پیوند اعضای چهارمحال و بختیاری آمار ورزشکاران سازمان یافته این هیات در استان را ۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: شیوع کرونا و خانه‌نشینی بسیاری از این ورزشکاران موجب شد تا آمارها به شدت کاهشی شود، با این حال با بهبود وضعیت همه‌گیری کرونا، برنامه‌های هیات نیز برای ساماندهی تعداد بیشتری از ورزشکاران در سال 1401 آغاز شده است.

مردانیان درباره استفاده از حامیان مالی برای جبران کمبود اعتبارات در هیات ورزشی تصریح کرد: بارها درباره ضرورت جذب حامیان مالی در ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا صحبت شده اما از یک طرف، شرایط این هیات برای هیچ سرمایه‌گذاری پذیرفتی و قابل بازدهی مناسب نیست و از طرفی دیگر افراد خیر نیز ترجیح می‌دهند برای مباحث دیگر بیماران همچون تهیه اقلام دارویی و یا اشتغال و مسکن آن‌ها پیش‌قدم شوند.

وی یادآور شد: در حالی اعتبارات اختصاصی به هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا در سطح پایینی قرار دارد که هرگونه برپایی برنامه ورزشی و یا اعزام به رقابت‌ها برای این افراد با توجه به شرایط خاص آنان نیازمند صرف هزینه‌های بیشتری است.

مردانیان افزود: نه تنها فضای ورزشی مخصوص بیماران خاص و پیوند اعضا در استان وجود ندارد بلکه گرفتن سانس از سالن‌ها و استخرها نیز برای هیات به سختی و به ندرت انجام می‌شود، چندین سال است که پیگیر اختصاص یک قطعه زمین به وسعت حداکثر 60 مترمربع برای یک خط کشی ساده و راه‌اندازی رشته پتانک در مرکز استان نیز هستیم ولی تاکنون تلاش‌ها در مجموعه مدیریتی ورزش استان، شهرداری و علوم پزشکی بی نتیجه مانده است.

رییس این هیات ورزشی با بیان اینکه در تقویم اجرایی فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا در سال 1401 برنامه‌ها و مسابقات مختلفی گنجانده شده است، گفت: با وجود تمام مشکلات پیش‌روی این گروه از افراد جامعه، چشم‌انداز روشنی برای ورزش آنان در استان پیش‌بینی می‌کنیم چرا که ورزشکاران چهارمحال و بختیاری همواره در مسابقات در سطح مطلوبی ظاهر شده‌اند و حضور دوباره‌شان در برنامه‌های فدراسیون می‌تواند به نوعی به جذب افراد بیشتر به سمت ورزش منجر شود.

وی همچنین به عضویت اداره کل ورزش و جوانان در کمیته بیماران خاص استان اشاره کرد و گفت: مطلوب‌تر آن است که حضور در این جلسات به مسوولان هیات ورزشی واگذار شود تا بتوان در همفکری با انجمن‌های بیماران خاص و مسوولان استانی راهکارهای عملیاتی بهتری برای توسعه ورزش گروه بیماران خاص و پیوند اعضا در نظر گرفت.