شنبه هشتم اردیبهشت ماه

موسوی: ورزش همگانی بر قهرمانی تقدم دارد

دبیر فدراسیون ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضاء گفت: در این فدراسیون گسترش و توسعه ورزش همگانی بر قهرمانی تقدم و اولویت دارد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا، سیدمحسن موسوی در حاشیه مجمع انتخاباتی رئیس هیات گیلان خاطر نشان کرد: امیدبخشی به ورزشکاران در این حوزه در دستور کار ماست زیرا رسالت خود می‌دانیم که شادی را به آنها هدیه کرده و فضایی مهیا کنیم تا حدی از مشکلات خود فاصله گیرند.

وی در ادامه گفت: از این‌رو در ارزیابی استانها که توسط فدراسیون انجام می‌شود، انجام برنامه‌های همگانی و مشارکت ورزشکاران از نظر امتیازدهی در اولویت است تا هیات‌های استانی نیز در گسترش ورزش همگانی در این بخش بیش از پیش فعال شوند. با وجود اینکه پرداختن به ورزش در ارتقا روحیه افراد تحت پوشش این فدراسیون تاثیر مثبتی دارد، از سوی دیگر نیاز به استفاده از دارو در این ورزشکاران نیز کاهش می‌یابد.

او افزود: با وجود اینکه ۱۰ درصد از بودجه فدراسیون دراختیار هیات‌ها قرار می‌گیرد، اما هیات‌های استان‌هایی که در بخش همگانی بیشتر فعالیت کنند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از بودجه درنظر گرفته شده را دریافت می‌کنند.

دبیر فدراسیون ورزشهای بیماران خاص و پیوند اعضاء با اشاره به جمعیت ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون بیان کرد: بیش از ۹ هزار ورزشکار سازمان یافته در این فدراسیون فعالیت دارند، البته تعدا آنانی که در این فدراسیون مشغول به ورزش هستند بیش از این میزان است زیرا تعداد زیادی از ورزشکاران ترجیح می‌دهند کارت بیمه ورزشی فدراسیون دیگری را دریافت کنند.

موسوی اضافه کرد: ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، همو دیالیز، ام. اس، دیابت و پیوند اعضاء هستند که از این تعداد بیماران تالاسمی، هموفیلی و همو دیالیز فقط در رشته‌های دارت، شطرنج و پنتاک به ورزش می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین گروه ورزشکاران پیوند اعضاء نیز نسبت به شرایط و قدرت بدنی می‌توانند در ۱۳ رشته ورزشی همچون فوتبال، تنیس روی میز، دارت، شنا، بدمینتون، قایقرانی، پنتاک، دوچرخه سواری و دیگر رشته‌ها به ورزش بپردازند.

او در ادامه با اشاره به مسابقات و برنامه‌های مهم این فدراسیون گفت: از بیستم آذرماه جاری تا چهارم دیماه، اردوی تیم ملی فوتبال پیوند اعضاء در استان خوزستان برپا می‌شود و اردوی نهایی نیز اسفندماه بر گزار خواهد شد تا این تیم با قدرت کامل در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۴ که سال آینده در کشور ایتالیا برگزار می‌شود، حضور یابد.

دبیر فدراسیون ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضاء افزود: همچنین ۲۴ ورزشکار این فدراسیون در مسابقات جهانی پیوند اعضاء که فروردین ماه امسال در استرالیا برگزار شده بود شرکت کرده و در نهایت با کسب ۷۹ مدال رنگارنگ در رتبه پنجم جهان قرار گرفت.

موسوی اظهار کرد: ورزشکاران این فدراسیون در مسابقات پنتاک قهرمانی آسیا که مرداد ماه در تایلند برگزار شده بود نیز حضوری موفق داشتند و عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کردند و دیگر برنامه‌ مهم فدراسیون نیز حضور در مسابقات جهانی پیوند اعضا ۲۰۲۵ است که در کشور آلمان برگزار می‌شود.