سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

دودمان: آینده روشنی برای ورزش بیماران خاص متصور هستم

استان فارس یکی از استان‌های وسیع با قدمتی تاریخی است. استانی که مهد شعرای بزرگ ایران زمین است و آثار تاریخی منحصر به فرد با ارزشی را به خود می‌بیند. استانی که پنجمین استان کشور از بابت گستردگی است و به دلیل داشتن پاسارگارد، تخت جمشید، آرامگاه شعرای بزرگ و نامدار و البته مردم میهمان نوازش همواره یکی از نقاط پرطرفدار گردشگری ایران به شمار رفته و می‌رود. گفت‌وگویی سایت فدراسیون با لیلا دودمان را در ادامه می خوانید: 

خانم دودمان بچه های استان فارس شما را به خوبی می شناسند اما برای مخاطبان نشریه سفیرزندگی از خودتان بگویید، این که کجا به دنیا آمدید و چه می کنید.

در ابتدا باید نوروز 1400 را به همه مردم ایران در اقصی نقاط این کره خاکی تبریک بگویم و امیدوارم در هر جایی که هستند شاد باشند و لبخند بر لب داشته باشند. لیلا دودمان هستم. متولد شهرستان استهبان، شهری که به بزرگترین انجیرستان دیم جهان و مرغوبیت زعفرانش مشهور است.

خانواده مادری من تحصیل کرده و بیشتر از قشر پزشک هستند و خانواده پدری بیشتر از میان تجار. من در چنین فضایی به دنیا آمدم و در میان افرادی که فعالیت های علمی و اقتصادی داشتند بزرگ شدم. مجرد هستم و فوق لیسانس جامعه شناسی دارم. در رشته حقوق هم درس خواندم که در حال اتمام است. در خارج از کشور رشته توسعه اجتماع و در مقطع دکتری درس خواندم که نیمه تمام ماند و به کشور بازگشتم. اما همین جا مدرک دکتری جامعه شناسی اقتصاد و توسعه را نیز دریافت کردم و تقریبا بیشتر زمان خود را مشغول کسب علم و دانش بودم.

با این همه زمانی که برای تحصیل سپری کردید چگونه با هیات بیماران خاص آشنا شدید؟

آشنایی من با هیات به سال 1397 باز می گردد، من عضو شورای شهر شیراز هم هستم و به خاطر موقعیت، شرایط کاری و انجام وظیفه در شورا با هیات های مختلف ورزشی در شورا و اداره ورزش و جوانان جلسات متعدد داشتیم و همان جا بود که با این هیات آشنا شدم.

و از کی مسوولیت را بر عهده گرفتید؟

مهرماه سال 1398 به عنوان رییس هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا استان فارس انتخاب شدم، البته قبل از آن برای مدتی به عنوان سرپرست در خدمت این جامعه بودم و اگر خدا بخواهد تا مهرماه 1402 که زمان مجمع استان برای انتخاب رییس جدید است در خدمت عزیزان خواهم بود.

خانم دودمان شرایط هیات این روزها چگونه است؟

وضعیت و حال و هوای هیات با توجه به مشکلاتی که از قبل وجود داشت در حال حاضر از نظر عملکردی، نمره بسیار بالایی می گیرد اما از نظر حمایتی، هنوز هم نیازمند پشتوانه های مالی هستیم.

از نظر عملکردی و سازمانی، وضعیت فدراسیون و هیات را بسیار قوی تر از سالهای قبل می بینم و انشاالله که این روند با همین جهت به سمت پیشرفت طی خواهد شد. ولی طبیعی است که به لحاظ بیماری کرونا، در محدودیت های زیادی قرار گرفتیم که امیدوارم هر چه زودتر حل شود.

اگر بخواهید از دستاوردهای هیات فارس برای ما و خوانندگان بگویید، به چه نکاتی می توان اشاره کرد.

بهترین دستاورد ما در این هیات که می توان به آن اشاره کرد اعزام 11 ملی پوش به مسابقات جهانی پیوند اعضا انگلستان و کسب 25 مدال توسط ورزشکاران فارس بود در این رقابت ها بود که قابل تقدیر است.

ورزش چقدر در روحیه و شرایط ورزشکاران اثر بخش بوده و برداشت شما از این ماجرا چیست؟

تاثیر ورزش در بیماران خاص را می‌توان به نوش دارو تشبیه کرد. برای مثال در ورزشکاران تالاسمی، میانگین سن این مجموعه از 25 سال به 55 سال طی کمتر از پانزده سال افزایش یافت و به طور کلی می توان گفت ورزش راز زندگی دوباره در جامعه هدف ما است.

ورزشکاران فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا را نسبت به رقبای خارجی چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر من ورزشکاران ایرانی در مقایسه با ورزشکاران خارجی با توجه به شرایط جامعه و فرهنگ ما، بسیار قوی تر و مقاوم تر هستند و نماد قدرت و برتری در کنار فروتنی، انسانیت و در کل نماد پهلوانی هستند.

خانم دودمان وضعیت آماری هیات فارس چگونه است؟

ورزشکاران استان فارس در بخش بیماران خاص و پیوند اعضا طی دو سال گذشته با توجه به کارهای زیربنایی و فرهنگسازی هایی که صورت گرفت با افزایش جامعه آماری قابل توجهی مواجه شد. البته اولویت و هدف اصلی ما سلامتی ورزشکاران است و تمام تلاش خود را می کنیم تا به اهداف خود در جامعه هدف برسیم. متاسفانه در این ایام درگیر ویروس کرونا هستیم و محدودیت های شدید برای ورزشکاران ما اعمال شده و طبیعی است که دامنه فعالیت ها نیز محدود شود که این مساله به ضرر ورزشکاران است اما امیدوارم هر چه زودتر شاهد بازگشت زندگی به شرایط عادی باشیم.

برای رشد و توسعه ورزش بیماران خاص چه باید کرد؟

در ابتدا نیاز است که همه ما به عنوان یک جامعه در کنار این عزیزان حضور داشته باشیم و در خصوص مشکلاتی که با آن درگیر هستند، اطلاع رسانی دقیق و شفافی صورت گیرد. ما نیازمند یک فرهنگ سازی مناسب هستیم و باید شرایط را به گونه ای رقم زد تا بتوانیم این جامعه را یاری کرد. بیماری به دلیل شرایط خاص خود مشکلاتی را ایجاد می کند و جا دارد با تمهیدات لازم آرامش را به این افراد بازگرداند. باید فضایی فراهم شود تا بیماران و افرادی که درگیر هستند بتوانند با قدرت بیشتری در برابر بیماری مقابله کنند. از سویی دیگر برای ارتقای سطح سلامتی جامعه نیاز است یک عزم عمومی شکل بگیرد و همه ما باید خودمان را در راستای ایجاد بستر مناسب جهت فعالیت و حمایت سخت افزاری و نرم افزاری در این راستا مسوول بدانیم.

در این ایام کرونایی چه کردید؟

متاسفانه کرونا تمام برنامه های جوامع بشری و همچنین ما را به هم ریخت و بسیاری از اقداماتی که در برنامه داشتیم را با محدودیت مواجه کرد اما طی جلسات متعدد، برنامه های این هیات شکل جدیدی به خود گرفت و با ارائه خدمات و آموزش ها به صورت مجازی موفق شدیم از آسیب های دوران کرونا بکاهیم اما از سرگیری فعالیت‌های حضوری به مجوزهای ستاد ملی کرونا نیاز دارد و با اولویت سلامت ورزشکاران فعالیت های خود را ادامه می دهیم و تمرینات را تا حد امکان به صورت مجازی مدیریت می‌کنیم.

و از چه طریقی با ورزشکاران در ارتباط هستید؟

طی جلسات متعدد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار ورزشکاران، مربیان و داوران و مدیران این مجموعه بوده و هستیم، با همه محدودیت ها اجازه ندادیم جامعه ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا به حال خود رها شود و با همفکری افراد متخصص برای تمرینات و برنامه های این مجموعه گام های تاثیرگذاری برداشته ایم.

خانم دودمان، آینده ورزش بیماران خاص را چطور می بینید؟

در مسیر قهرمانی، با تلاش ها و برنامه ریزی های فدراسیون و هیات های استانی، پیش بینی دستیابی به مقام اولی جهان دور از انتضار نیست، همانطور که کسی تصور نمی کرد تیم ایران برای نخستین بار عنوان سومی جهان  را در رقابت های 2019 انگلستان را به دست بیاورد. اما در مبحث ورزش همگانی که هدف اصلی مجموعه است، می توانم به جرات بگویم که قوی‌ترین و موثرترین اقدامات در این زمینه در حال انجام است و آینده ورزشکاران این مجموعه را هرروز بانشاط تر، سرزنده تر و سالم تر از دیروز پیش بینی می کنم.

وضعیت استعدادیابی در استان فارس در چه شرایطی است؟

به لطف پروردگار استان فارس هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان دارای استعدادهای بی نظیری است که با برنامه ریزی های انجام شده می توان در اکثر رشته های ورزشی موفق بود و این پتانسیل های بالقوه را بالفعل کرد. در هیات فارس تعامل نرم افزاری و علمی ما با سایر مجموعه قابل قبول است اما از نظر سخت افزاری با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنیم و از این نظر کمبود اساسی در تمامی ایران احساس می شود و استان فارس هم از این قضیه مستثنی نیست.

از نظر فضای ورزشی وضعیت ورزش بیماران خاص فارس چگونه است؟

با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم اماکنی را به صورت موقت در اختیار ورزشکاران قرار دهیم تا به صورت رایگان به فعالیت های ورزشی خود بپردازنند. با وجود تلاش هایی که تا کنون صورت گرفته هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا متاسفانه دارای هیچ سالن ورزشی اختصاصی برای ورزشکاران خود نیست و این در حالی است که بسیاری از هیات هایی که خود منبع درآمد هستند، سالن ورزشی هم در اختیار دارند و این ضعف مدیریت در سازمان های مرتبط احساس می شود.

خانم دودمان در حوزه ورزش فرد خاصی را به عنوان ورزشکار محبوب دنبال می کند؟

در حوزه ورزش من به خواهران ویلیامز (سرنا و ونوس) که در رشته تنیس فعالیت دارند علاقه دارم.

و کلام پایانی شما

ورزش نیازمند حمایت مسوولان و سایر دستگاه ها است، در این روزها به دلیل کرونا مشکلات بسیاری را پشت سرگذاشته و تجربه های زیادی را اندوختیم. امیدوارم همه دست اندکاران پای کار بیایند تا در حوزه ورزش بتوانیم خدمات ارزشمندی را به جامعه هدف ارائه کنیم . از سویی دیگر آروز دارم در این ایام نوروز دل مردم کشورم شاد باشد، همه در آرامش و امنیت باشند و روزها را در کنار هم به خوشی سپری کنند.